18 mar. 2009

Technica de împâslire a lânii

Zilele astea m-a intrebat cineva cum fac rost de pasla, raspunsul e oarecum simplu mi-o fac singura, prin frecare :P
Pentru cei interesati in tehnica de impaslire m-am gandit ca poate e interesant un tutorial asa ca o sa preiau texte din lucrarea mea de diploma. O sa fie un text mai lung sper sa nu va plictisesc, dar cred ca sunt informatii utile care nu prea se gasesc in limba romana pe net. Asa ca daca vreti sa faceti margele de lina, posete sau covorase sper sa va fie de ajutor. Tutorialul e doar despre impaslirea uda (wet felting) , despre cea cu ace nu vreau sa ma pronunt pentru ca nu ma pricep, ca idee insa e nevoie de niste ace speciale si multa rabdare.





Împâslirea prin frecare este metoda traditională prin care cu ajutorul apei calde şi al săpunului se împâsleşte lâna netoarsă sau părul de animale prin frecare. În combinaţie cu apa caldă şi săpunul solzii firelor de lână se ridică şi datorită mişcării produse prin frecare sau rulare se încâlcesc atât de tare încât firele devin o masă compactă care nu se mai poate separa. Produsul se micşorează mult datorită acestui proces şi se obţine un material textil compact. Forma finală poate fi astfel lucrată dintr-o singură bucată fără cusături. Datorită efortului mare de producere împâslirea prin frecare se foloşteste în Europa doar în ateliere artistice, în domenii pedagogice sau ca hobby.



Împâslirea lânii se face doar cu multă apă, săpun, efort şi răbdare. Acestea ar fi ingredientele de bază , dar procesul e mai complex.
El începe prin aranjarea lânii pe o folie cu bule sau un preş cauciucat de maşină dacă lucrarea nu e de dimensiuni mari. Această etapă e foarte importantă, dacă nu îi acordăm destulă atenţie toată munca poate fi zadarnică. Lâna trebuie aranjată în smocuri mici cu capetele puţin suprapuse. Se asează cel puţin trei straturi. Fiecare strat trebuie sa aibă fibrele orientate transversal pe cel anterior pe care se suprapune. Pentru a vedea daca straturile sunt omogene e de preferat ca suportul pe care se aşează lâna să fie de o culoare contrastantă cu cea a lânii. Proiectul după care se lucrează se poate reda destul de fidel prin calităţile lânii care se poate pune ca o suprafaţă compacta, transparentă sub forma de pete , linii sau puncte, practic nu există limite.



Dacă suntem multumiţi de cum arată stratul de lâna şi proiectul realizat putem începe cu îmbibarea cu apă fierbinte.
Apa trebuie amestecată înainte însă cu săpun de casă pentru a facilita împâslirea. Îmbibarea lânii se poate face cu o perie sau o stropitoare de flori, pentru o acoperire omogenă cu apă.



Acum lâna trebuie apăsată cu grijă, e indicat a se folosi o folie subţire pentru a proteja proiectul, care dacă nu suntem atenţi se poate deforma în acest moment. După ce lâna este aplatizată omogen se poate începe foarte uşor frecarea. Mişcările mâinilor e de preferat să fie circulare din exterior spre interior pentru a păstra forma proiectului. La început se freacă doar uşor şi precum se împâsleşte lâna se poate freca tot mai repede şi mai apăsat.
O importanţă mare o are apa, care trebuie să fie tot timpul caldă altfel procesul de împâslire e îngreunat. La început se pune apă fierbinte peste cea îmbibată în lână, dar după ce împâslirea începe să aibă loc apa din lâna se stoarce cu grijă şi se înlocuieşte cu alta.



Dacă lâna a început să se împaslescă, ceea ce se poate vedea foarte uşor dacă încercăm să tragem cu două degete de lână şi nu se mai desprind firele ci se ridică întreaga lucrare, se poate începe cu aplicarea unei noi tehnici de împâslire şi anume tehnica prin rulare.
Pentru aceasta se poate folosi o rogojină sau o pânză pe care se întinde lucrarea şi se rulează pe un tub de plastic sau de carton învelit cu banda adezivă. În timpul rulării pâslei se procedează la fel ca şi în timpul frecării şi se schimbă mereu apa pentru a rămâne caldă .



Mult timp nu se întâmplă nimic, dar spre final proiectul o să înceapă să se micşoreze vizibil în direcţia de rulare, de aceea se recomandă întoarcerea lucrării de fiecare dată când se schimbă apa.

În funcţie de dimensiunea aleasă procedeul de împâslire poate să dureze de la câteva ore la câteva zile (asta dacă nu aveţi un cal sau un măgăruş pe care să îl puneţi să ruleze în locul dumneavoastră aşa cum fac popoarele nomade din Asia Centrala de exemplu), astfel tehnica împâslirii poate nu e pe placul tuturor, dar are totuşi farmecul ei.

Mie imi place mult sa vad cum dintr-un mototol de lina pot sa fac total altceva cu ajutorul unei metode care pentru mine e obositoare si relaxanta in aceasi masura.

25 de comentarii:

  1. Multumesc pentru tutorial, chiar voiam sa ma apuc si eu sa incerc ceva cu lana. Imi plac mult lucrarile tale in alb-gri-negru si desenele tale. Succes!

    RăspundețiȘtergere
  2. Pentru putin, sper sa fie util :)
    Merci, ma bucur ca iti plac.

    RăspundețiȘtergere
  3. oai ce m-am speriaaat! deci citeam forte atent si ajunsesem spre sfarsit si cand am scrolluit mai jos s-o miscat pestele ala negru!!!am crezut ca-i un gandac pe monitor iuuuuuu
    lasand atacu meu cardiac, ce tare arata la final, parca-i ceva lucrare de la grafica

    RăspundețiȘtergere
  4. :)))) Na asta chiar nu era scopul pestisorilor :P Imi pare rau pt tine.
    Despre lucrare, ma bucur ca asta e impresia care ti-o lasa, ca exact asta am vrut sa fac, grafica textila :D ( ca eu am vrut initial sa dau la grafica si am ajuns la textile :P )

    RăspundețiȘtergere
  5. Excelent tutorialul, Arabela!
    Multumesc.
    Stiam si eu tehnica asta, am si folosit-o o data, doar ca eu, dupa ce am aranjat lana am inceput direct s-o rulez, fara a face mai intai miscarile acelea circulare de frecare. Fiindca modelul nu a fost ceva complicat, a iesit bine si asa.

    Dora din Arad (ne-am intalnit la Timi la HandMaiden :)

    P.S. n-am stiu ca ai terminat Textile !O surpriza placuta :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Felicitari pentru tutorial! Foarte bine explicat si rezultatul este deosebit!
    Tot o absolventa de Textile dar mai demuuult!
    Ela

    RăspundețiȘtergere
  7. Se pare ca esti un om extraordinar :)

    RăspundețiȘtergere
  8. multumesc dar nu cred ca se aplica :P, sunt doar un copil dezorientat ce e in cautarea unui scop in viata :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Super tutorialul! Uite, iti trimit si eu unul, nu al meu...evident.
    http://www.youtube.com/watch?v=wBtpamYG0Lo

    elena

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna ziua,

    am descoperit cu bucurie acest tutorial dupa ce am fost pur si simplu vrajita de ce minunatii se pot face din lana impaslita.
    Intrebarea unui profan e urmatoarea : lana pentru umplutura se poate folosi la impaslire ? intreb pt ca ar avea un pret oarecum mai omenos :) fata de cea dedicata efectiv impaslirii si care o gasim pe diferite site-uri la preturi foarte mari.

    Multumesc,

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna, depinde de ce tip de lana e, nu pot sa spun daca cea de umplutura e buna, ar trebui sa aflii rasa oii care a produs lana, daca lana e daracita, si asta te-ar ajuta asa orientativ. Eu in facultate am avut colege ce au cumparat lana si a fost prea aspra si s-a impaslit extrem de greu. In principiu daca e lana narturala ea se va impasli dar cu un efort probabil mult mai mare decat la o lana speciala pt impaslit.

    Iti recomanda sa te mai documentezi eventual si apoi sa iti faci o parere. In orice caz sa nu cumperi lana nespalata direct de la cioban, cacio desi e foarte ieftina chestia cu spalatul e mult mai complicata decat suna. Mama mi-a spus ca pe ea sa nu o mai pun in veci sa faca asa ceva !

    Succes

    RăspundețiȘtergere
  12. Bun gasit. Multumim ca ne inveti! Ti-am urmat toate sfaturile....insa razi cu lacrimi daca vezi ce a iesit. Am luat lana speciala....dar nu s-a micsorat deloc lucrarea...si eu o facusem cat casa poporului ca sa-mi ramana cat trebuie... Ideea este, cred, ca am cumparat o lana nepotrivita, am luat de pe Casa Retro =D Ne poti ajuta si cu o directie inspre un magazin cu produsul cel mai bun? Zi cu drag si dragoste, sa ai!

    RăspundețiȘtergere
  13. Salut, eu nu prea cred ca lana ar fi problema. Daca nu s-a micsorat deloc cred ca mai degraba nu ai insistat destul. Adevarul e ca trebuie sa freci si sa rulezi destul de mult pana sa vezi rezultate. Eu zic sa mai insisti ca pana la urma o sa se impasleasca.

    Spor la impaslit

    RăspundețiȘtergere
  14. Buna! Ma fascineaza impaslirea. Mi se pare ca o poveste plina de peripetii dar, cu final fericit.
    Am incercat doar impaslirea cu acul pentru simplu motiv ca nu am cumparat lana potrivita. Am luat lana toarsa nerasucita pe care scria
    "pentru impaslit". Am cam luat teapa dar cu acul iese ceva foarte dragut.
    Acum ca, din fericire, am dat peste aceasta pagina si ca, mi-ati raspuns la multe intrebari pe care nici nu stiam cui sa le pun; mai am o intrebare: ce cantitate de lana se foloseste pentru a obtine, sa spunem, un rezultat de 50 cm pe 50? Si cred ca ar mai fi ceva:cam cu cat s-ar putea micsora?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salutare Felicia

      Ma bucur sa aud ca articolul meu e de folos.

      La intrebari nu am cum sa iti raspund concret deoarece greutate de care ai nevoi depinde de calitatea lanii. La fel e si cu micsorarea, difera foarte mult de lana pe care o folosesti. In general daca vrei sa faci un proiect mai mare si vrei sa stii care e raportul de micsorare poti sa iti faci mostre de 10/10 cm si sa le impaslesti pentru vedea cum se comporta lana pe care o ai tu. Oricum iti recomand sa incepi cu bucati mici daca nu ai mai impaslit pana acum cu apa, ca sa te obisnuiesti putin cu tehnica si sa vezi cum se comporta lana la impaslire. Imi pare rau ca nu iti pot da "reteta" exacta, dar vei observa in timp ca si cu aceasi lana poti obtine rezultate diferite in functie de cate straturi folosesti, etc..

      Spor la impaslit iti urez
      Arabela

      Ștergere
  15. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  16. Am o intrebare,te rog mult! Se poate face impaslire si cu batiste de matase? Cunosc pe cineva care ia o bluza de exemplu si face pe ea maci ...am intrebat-o ce tehnica foloseste si mi-a spus ,impaslire.Mai multe detalii nu a vrut sa imi dea.Multumesc anticipat

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut

      Da, impaslirea lanii se poate face si pe matase. Tehnica se numeste nuno felting. Daca dai un search pe google vei gasi mai multe detalii despre cum functioneaza.

      Spor

      Ștergere
  17. Buna ziua
    Am fescoperit acum articolul tau si ma bucur ca am gasit pe cineva de profil. M-a prins microbul impislirii acum, din pura intimplare si sunt vrajita de lucrurile minunate ce pot iesi din lina si doua minute.
    As avea nevoie de un sfat, daca esti amabila: am cumparat lina merinos, de provenienta Australia, importata din Germania si se comporta total diferit fata de lina cu care am lucrat anterior, in sensul ca se "stringe" foarte repede di daca pun 3 straturi iese talpa; in plus, dupa ore de munca , ma trezesc in final ca am o suprafata cu fire neimpislite(pufoasa).
    Unde gresesc?
    Foloseam sapunul de casa, l-am inlocuit cu sapun lichid si se intimpla acelasi lucru.
    Mai am o intrebare:lina merinos daracita (autohtona) vopsita acasa , o pot folosi si la tehnica nuno?
    MUltumesc anticipat pentru raspunsuri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut, eu nu am lucrat decat cu lana autohtona asa cu nu stiu sa dau indicatii in cazul de fata. Incercati pe forumul "lucrudemana" acolo sunt mai multi impatimiti in impaslire care sunt la un nivel mai avansat de cunostinte decat mine.

      Sper sa gasiti pe cineva care sa va poata ajuta
      Spor in toate
      Arabela

      Ștergere
  18. Buna seara! Am vazut ca stiti foarte multe lucruri despre impaslire si as dori sa va cer ajutorul in urmatoarea problema pe care am intampinat-o.
    Mi-am tricotat manual un cardigan dintr-un fir (50% lana, 50% bumbac) care se recomanda a fi lucrat cu andrele de 3-3,5mm. Eu l-am lucrat cu 5,5 mm pentru a iesi larg si vaporos.
    L-am spalat la masina, la 40 de grade Celsius (asa cum am mai procedat cu cardigane din lana) si dupa uscare am constatat ca s-a strans.
    Stiti cumva daca as avea sansa ca acest cardigan sa revina la forma initiala?
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua,

      Nu pot sa stiu exact daca vi s-a impaslit cardiganunl sau nu, dar incercati sa il udati si sa trageti de el in toate directiile cat timp e ud pentru a-l readuce la forma initiala. E posibil sa se fi impaslit si la temperatura mica daca l-ati lasat la stors in masina de spalat.

      Ștergere
  19. Buna seara!se poate impasli si matase artificiala?

    RăspundețiȘtergere

AddThis