28 apr. 2010

Cum sa faci o stampila

Ca urmare a noii mele colaborari cu echipa Breslo o sa incerc sa fac si eu macar odata la doua saptamani cate un tutorial pentru Breslog.
Incep seria cu unul simplu si util sper eu.



Materiale necesare:

-daltiţe de linogravura (găsiţi aici de cumparat)
-linoleum, radiera, cartof
-tuşiera
-linear
-cutter, foarfeca
-marker
-carbune, carbune presat sau creion pastel
-hartie
-banda dublu adeziva, lipici



Pentru a obtine o stampila avem nevoie de un material moale în care se poate grava uşor cu daltiţe de linogravura. Eu prefer sa folosesc linoleul de uz casnic, dar si acesta e de mai multe tipuri, deci daca vreti sa va cumparati trebuie sa cautati unul suficient de gros cu un strat mai mare de material gumat. Tipurile mai vechi de linoleu cu tesatura textila in spate si o grosime de aproximativ 2.5 mm sunt ideale. Daca nu reusiţi sa gasiţi linoleum se poate folosi şi o radiera sau un cartof (aceasta însa va fi o ştampila cu termen de valabilitate redus).


Acum să începem lecţia.

Pentru început masuraţi-vă o bucata de linoleum pe care doriţi sa lucraţi, trasaţi liniile cu markerul si linearul si taiaţi bucata astfel delimitată cu cutter-ul.



Pentru a obţine un desen aşa cum vrem să arate după imprimare eu recomand urmatoarea metoda, foarte utila si in cazul in care doriţi sa faceţi o ştampilă cu text. Desenaţi cu un carbune presat sau un pastel modelul pe o hartie. Luati hartia, aşezaţi-o cu faţa catre linoleum, si frecaţi cu unghia sau o lingura(in functie de marimea desenului) peste spatele hartiei. Astfel obţineţi o imagine în oglinda a ceea ce aţi desenat, pe faţa linoleumului.



Acum urmează gravura.
Incepeţi cu o daltiţă mica si decupaţi in jurul desenului. Trebuie sa ţineţi cont ca tot ceea ce scoateşti cu dalta nu se va vedea, iar ceea ce ramane in relief se va imprima.


Dupa ce ati facut conturul cu dalta mica, luaţi una mare si decupaţi tot ce e in plus in jurul modelului. Trebuie sa gravaţi cat mai adanc şi să aveţi grijă sa nu rămană şanţuri, nici măcar in materialul alb. Dacă vedeti ca au rămas inca şănţuleţe mici continuaţi sa folosiţi dalţile pană ajungeţi la panză sau aveţi o suprafaţă cât de cât neteda şi suficient de adânca pentru a nu lăsa urme la imprimare. Dacă nu sunteţi siguri daca e gata treceşi la etapa urmatoare si reveniţi daca la imprimare o sa ramană urme in jurul modelului.




Daca sunteţi mulţumit de cum arată mica linogravură putem trece la etapa urmatoare. Transformăm gravura în ştampilă lipind-o de un suport. Eu am folosit o bucata de lemn, dar puteţi improviza cu ce găsiţi prin casă (o cutie de chibrite, un pahar etc.). La lipit recomand bandă dublu adezivă, e uşor de folosit, nu face mizerie si se poate indeparta mai uşor daca vreţi sa refolosiţi suportul pentru o altă ştampilă.


Şi acum aveţi o ştampila cu care nu va rămane decat sa experimentaţi.


Pentru un rezultat cât mai bun vă recomand să folosiţi tuşiere cu tuş integrat. Eu am gasit diferite culori la Daiso, cu 6 lei bucata.

PS: Era sa uit !! Bineinteles ca vreau sa vad ce stampila faceti daca v-am facut pofta de stampilit. Deci astept linkurile voastre ;)

7 comentarii:

  1. hih, sa nu imi zici ca ti-am facut pofta?

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu ador stampilele ! Imi place stampiluta ta !;)
    Este o idee buna tinand cont de faptul ca stampilele au un pret destul de mare pe site-urile din SUA :(
    Esti tare priceputa !;):D

    RăspundețiȘtergere
  3. Merci, ma bucur ca iti place tutorialul,si sa stii ca nu e deloc complicat, cu putina indemanare o faci in cel mult jumatate de ora ;).

    RăspundețiȘtergere
  4. Am mai gasit un tutorial cu stampile mai nonconventionale eu zic sa ca merita incercat. Look: http://art-is-tree.blogspot.com/2010/05/how-to-use-your-flip-flop-for-your-art.html

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga Andreea iti recomand sa citesti si textul tutorialului ;)

    RăspundețiȘtergere

AddThis