3 iul. 2010

Cum sa faci un jurnal legat

Materiale necesare:
-hartie
-carton
-foarfeca si/sau cutter
-ata cerata
-ac
-liniar
-autocolante sau alte decoratiuni




In primul rand trebuie sa stabiliti ce dimensiuni doriti sa aibe jurnalul si din cate pagini sa fie compus. Eu am ales sa fie A6 (aproximativ 10/15 cm). Pentru asta am taiat coli A4 in jumatate si le-am impaturat apoi pe mijloc. Am folosit 12 jumatati de coala si o sa am astfel un carnetel cu 24 de pagini.


Urmatorul pas e masurarea si decuparea copertii. Pentru a stabili dimensiunea corecta trebuie sa masurati colile si sa lasati cam 3-4 mm in jurul fiecarei parti. Pentru cotorul cartii luati toate colile de hartie, strangetile intre degete si masurati aproximatv grosimea. Dupa ce aveti toate dimensiunile masurati cartonul pentru coperta, decupati de jur in prejur, iar pe mijloc masurati cotorul si trageti liniile cu un linear. Pentru a usura impaturarea apasati de-alungul liniilor cu alt linear, o andrea sau un varf de foarfeca nu foarte ascutit. Eu am folosit un obiect folosit in legatorii dar nu ii stiu numele in romana. In engleza ii zice bone folder dar cum spuneam se poate improviza si cu alt obiect ascutit.


Acum puteti sa va ganditi la cum vreti sa va impartiti cusaturile. Distantele se pot alege in functie de preferinte. Important e doar sa fie un numar impar de linii gaurite. Numarul gaurilor este egal cu numarul colilor pe care doriti sa le legati. Eu am facut cate 6 gauri pe linie pentru ca am decis sa bag cate 2 coli una in alta, cum se vede in poza anterioara. Astfel nu e nevoie de atatea cusaturi si nu e prea aglomerat cotorul. Am ales sa le fac asa pentru ca am avut o ata cerata cam groasa si am vrut sa se si vada exact cum vine cusut. Dar cum se vede in prima poza parametrii acestia se pot adapta in functie de preferinte, hartie, ata etc.


Pentru urmatorul pas o sa avem nevoie de un fel de sablon. Pentru asta luati o bucata de carton, taiati-o la dimensiunea colilor (nu a copertii) si cu un creion marcati locul exact unde sunt randurile cu gauri. Tineti cont si de distanta pana la marginile copertii si incercati sa incadrati cat mai bine sablonul. Dupa ce ati facut semnele cu creionul puteti taia cu foarfeca. Taieturile sa fie exact pe linia insemnata, perpendicular pe cant iar a doua taietura in V oblic pe prima. Dupa ce aveti sablonul puteti sa il folositi pentru a perfora toate colile de hartie. IMPORTANT: Scrieti neaparat pe sablon care e sus si jos si nu le incurcati. Pentru ca daca le inversati nu o sa se potriveasca gaurile perfect si o sa aveti coli decalate in interiorul cartii.


Acum trecem in sfarsit la partea cea mai frumoasa legatul. Masurati ata si lasati-o cel putin cat pentru inca o coala si jumatate sau chiar doua mai lunga. Incepeti sa treceti cu acul prin prima gaura din interior spre exterior iesiti cu ata treceti inapoi prin aceasi gaura tot din interior spre exterior. Bucla creata va cuprinde atat coperta cat si primele 2 coli.

Capatul ramas se va innoda in jurul acestei bucle si se va taia scurt.


De acum urmeaza cusuturi normale. Adica , daca am iesit cu ata din prima gaura intram cu ea in a doua iesim iar pe a treia si tot asa pana la capat. La final se va innoda capatul ramas in jurul ultimei bucle exact cum am facut la inceput.


Astfel obtineti un mic jurnal care va avea colile prinse cu cusaturi alternative. Astfel o legatura de coli va fi fixata mai bine in partea de sus iar urmatoarea in partea de jos. La final puteti decora cu autocolante, carton, sclipici, stampile sau orice va trece prin cap.



Sper sa va faca placere sa va creati propriul jurnal si sa va faca si ami multa bucurie sa il umpleti pentru a avea pretext sa faceti altul ;)

3 comentarii:

AddThis